Dieta na lepszy humor – tak poprawisz samopoczucie mruczka

Jesteś tym, co jesz. Ta zasada dotyczy nie tylko ludzi. Sposób żywienia wpływa na stan zdrowia mruczka oraz na jego humor i zachowanie.

Twój kot jest nerwowy? A może leniwy i ospały? Zima, która dopiero przed momentem dobiegła końca, sprzyja depresji. Wszystko z powodu mniejszej ilości światła słonecznego i – w efekcie – nadmiaru produkowanej przez organizm melaniny. Kocia depresja objawia się pogorszeniem samopoczucia, zmniejszeniem aktywności, drażliwością, sennością, napadami lęku, niechęcią do aktywności i unikaniem towarzystwa. Niech więc przynajmniej zawartość miski twojego pupila sprzyja jego lepszemu samopoczuciu. Kocia dieta na lepszy humor – jak ją skomponować?

Nam poprawiają nastrój czekolada i cukier. Kot nie wyczuwa słodkiego smaku, a węglowodany wykorzystuje w minimalnym stopniu. Dlatego, aby poprawić mu samopoczucie, podaj mięsne przysmaczki z dodatkiem tłuszczu. Sprawdzą się kocie kabanoski, chrupki z suszonego mięsa, pasty witaminowe. Wybieraj przysmaki z niską zawartością węglowodanów i jak najmniejszą ilością chemicznych dodatków. Podawaj dobrą karmę, suchą i mokrą, gotowane i surowe mięso, czasem śmietanę, żółtko, naturalny jogurt. Ale będzie miał humor!

Kocia dieta na lepszy humor

Czy istnieje dieta, która działa na kota niczym antydepresant? Ależ tak! Oto, co może zawierać.

Olej z dzikiego łososia

Zawiera kwasy nienasycone omega-3 i omega-6, tryptofan i witaminę D. Co więcej, jest bogatym źródłem kwasu omega-3 o nazwie DHA. Wpływa on między innymi na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego oraz produkcję hormonów szczęścia: serotoniny i dopaminy. Jego brak powoduje depresję, zaburzenia zachowania, utrudnia koncentrację i uczenie się.

Aby kwasy omega-3 zostały dobrze przyswojone, muszą być zbilansowane odpowiednią ilością kwasów omega-6 w pożywieniu. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w diecie powinien wynosić 10:1. W wielu karmach komercyjnych jest za dużo pierwszych, a za mało drugich. Jednak problem rozwiązuje dodawanie oleju z dzikiego łososia. Tylko nie podgrzewajmy go, bo straci właściwości!

Ryby morskie: śledź, makrela, sardynki

Zawierają dużo tłuszczu. Dla kota cenne są ich mięso i olej. Tłuszcz rybi dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy D, a mięso tryptofanu, który w organizmie przetwarzany jest w hormon szczęścia – serotoninę. Uwaga: nie podawaj ich kotu na surowo – mięso należy najpierw obgotować lub poddusić. W ten sposób zniwelujesz negatywny wpływ obecnej w niektórych rybach tiaminazy – enzymu, który blokuje prawidłowe wchłanianie witaminy B1.

Tłuszcz gęsi

Zawiera kwasy omega-6. Co więcej, zapobiega chorobom skóry i łagodzi reakcje alergiczne, a tym samym poprawia nastrój.

Żółtka jaj

W rzeczy samej kocia dieta na lepszy humor nie może – a przynajmniej nie powinna – obejść się bez żółtka. To źródło cennych aminokwasów, w tym tryptofanu. Podawaj je na surowo. Więcej na temat jajek w kociej diecie przeczytasz TUTAJ.

Mięso z indyka

Jest smaczne, a ponadto chroni przed depresją – to bogate naturalne źródło tryptofanu.

Banany

Jedne z niewielu owoców, które z pożytkiem można wprowadzić do kociej diety. Zwierają m.in. tryptofan.

Suplementy diety poprawiające nastrój

Zwłaszcza zimą warto dostarczyć kotu dodatkowej porcji tryptofanu z suplementami diety. Zwierzę odzyska dobry nastrój, uspokoi się, będzie bardziej odporne na stres i zrównoważone, a co za tym idzie, zdrowsze. Uwaga: przed wprowadzeniem do kociej diety gotowego suplementu dla pewności warto skonsultować się z lekarzem weterynarii.

Autor: Joanna Nowakowska